De næste 10 år bliver helt afgørende i forhold til at tackle klimaudfordringen. Vi har det ambitiøse mål i Odense, at vi skal være klimaneutrale i 2030. Knap halvdelen af Odenses CO2-udledning kom i 2019 fra transport. Derfor er det helt naturligt, at måden vi kommer rundt i byen på, også skal indgå i vores overvejelser om, hvordan vi lykkedes med at indfri vores grønne mål.
Hvis vi fortsætter som nu, vil antallet af personbiler stige med ca. 2000 flere biler om året. Det er en udfordring både for klimaet, for trængsel og den by vi gerne vil bo og leve i. Vi kommer ganske enkelt til at holde i kø i hver vores bil. Det er dumt, det er dyrt og det er dårligt for vores klima og sundhed. Derfor sætter vi gang i en grøn mobilitetsplan, hvor vi vil gøre de grønne transportmuligheder i Odense mere attraktive end de fossile. Det skal simpelthen være lettere og hurtigere at vælge en bæredygtig transportform. Om det så er cykel, letbane, bus eller elbil.
I forhold til elbiler tror jeg, at vi kan nå langt ad frivillighedens vej. Det kræver dog af os, at vi får ladestanderinfrastrukturen til at spille og det er vi godt i gang med. Vi kan allerede nu se på bilsalget, at der er en stærkt stigende efterspørgsel efter elbiler. I december 2021 var mere end halvdelen af alle nye biler, der blev solgt i Danmark, elbiler eller hybridbiler. Danskerne er med andre ord stærkt optaget af at transportere sig på en grønnere måde. At satse udelukkende på el-biler er dog ikke nok. Selvom vi fik halvdelen af Odenseanerne til at skifte til elbil, ville det ikke nedbringe vores C02udslip tilstrækkeligt og vi vil stadigvæk have problemer med trængsel. Derfor skal vi også have styrket den offentlige transport og forbedret forholdene for cyklister.
Vi vil gå langt for at undgå nulemissionszoner. Et forbud mod at køre i benzin og dieselbiler i bestemte områder af byen behøver ikke blive aktuelt, hvis nok odenseanere skifter til elbil, cykel eller letbanen de kommende år. Vi har dog en pligt til at have en plan for hvad vi gør, hvis det ikke lykkedes uden forbud.
Jeg er optimistisk. Vi kan godt. Selvom det kan være svært at ændre dårlige vaner vil en grønnere trafik i Odense rumme en masse positive forandringer for os allesammen. Vi får renere luft, mere motion og vi overlader en kønnere og grønnere by til vores børn og børnebørn.
Med venlig hilsen Tim Vermund Andersen, Klima- og miljørådmand i Odense