1. Letbanen for klimaet
Skal vi tage klimatruslen alvorligt, må vi ændre måden, vi bor og transporterer os selv på. Vi skal bo tættere, og vi skal i højere grad benytte offentlig transport. Letbaner og metroer er for alvor det, som kan flytte folk fra bilen over i mere miljørigtige rejseformer. Til gavn for både luftforurening og Co2-udledning.
2. Letbanen modvirker trængsel
Undersøgelser viser, at der de seneste 12 år er kommet 1000 flere biler i Odense om året. Får vi ikke vendt udviklingen nu, kommer vi til at holde i kø, ikke på grund af letbane og vejarbejde, men på grund af trængsel, som vi kender det fra København eller i andre storbyer. Der kan være 3 gange så mange passagerer i et letbanetog som i en bus. Komfort, tillid og hvor ofte de kører er i top.
3. Letbanen skaber sammenhæng
I mange år er udviklingen af midtbyen og området omkring campus og Rosengårdcentret kørt ude af takt, de har i værste fald stået i konkurrence til hinanden. Med det nye OUH er det i endnu højere grad vigtigt at forene det to områder. Letbanen binder byen sammen og skaber synergi. Når tilgængeligheden øges, mindskes afstandene og Odense bliver en hel by igen.
4. Letbanen skaber jobs
Alene anlægget af letbanen og investeringer langs letbanen har skabt flere tusind arbejdspladser og sikret investeringer langs letbanen for flere milliarder. Halvdelen af de ledige, som vi har fået i praktik i letbanebyggeriet, er endt i job i byggebranchen. Hver gang vi flytter en ledig fra arbejdsløshed i job, er det en kæmpe gevinst både for den ledige og for kommunekassen.
5. Letbanen sikre investeringer
Letbanen har været et af de vigtigste argumenter over for de investorer, som lægger milliarder af kroner i vores by. Investeringer, som har været med til at sikre Thomas B. Thriges gade-projektet og udviklingen på havnen. Letbanen vil også i fremtiden være et af vores vigtigste argumenter over for investorer til omdannelsen af Vollsmose og det gamle OUH, når den tid kommer.
6. Letbanen for ungdommen
Letbanen har stor betydning for vores konkurrence med andre byer. Små byer har det svært, de største byer får succes af sig selv – men for mellemstore byer på Odenses størrelse kræver det ambitioner, mod og handling for at vinde i konkurrencen med andre byer. Letbanen skaber en øget urbanisering, der lokker unge til og kan forhindre, at unge flytter væk for at søge storbyens kvaliteter.
7. Letbanen er samlet set den bedste løsning
Alternativer til letbanen som BRT-Busser kan være fine løsninger, men de ville også være dyre at anlægge og vi ville i modsætning til letbanen, ikke bidrage med vækst og byudvikling. Letbanen har desuden en længere levetid og skal ikke udskiftes så ofte. Vigtigst er dog at ingen andre løsninger har samme kvalitet i forhold til klimaindsats, evne til at modvirke trængsel, til at lokke investeringer til Odense og skabe sammenhæng i vores byudvikling. Det kan letbanen og ikke mindst skaber den jobs, jobs og jobs, som sikre at vi kan investere i velfærd i fremtiden.
Med venlig hilsen Tim Vermund